Bra jobb!
Fick avsluta pågående ärende då kommunen inte kunde fixa problem som hade med förrätnning att göra. Började om efter några månader och tidigare handläggare sa att sök på nytt men skriv i ansökan att en viss arbete är gjort, dvs nästa 50% av jobbet. Får en ny handläggare som inte vet hur man räknar BYA med en skaft väg. Allt ska kollas som assistenter och tar 1500 kr i timme. Det slutar med över 100000 för en avstyckning. Varför är detta service sköts av en myndighet som inte behöver sköta sig och förbättra sig. Släpp detta ut till andra kunniga som kan leverera bättre service och med rimliga priser. Och om man överklagar då blir det civilrätt fråga, visst en privat person mot en myndighet..låt oss gissa vem vinner!!
I midsommarhelgen skickade jag mejl till 4 tjänstemän på myndigheten varav en jurist. Jag hade frågor om mitt ärende och därmed en tjänst jag köpte och som jag enligt lag har betalat för i ordning och i tid. Ingen svarar på mina frågor och nu har det gått 4 arbetsdagar. Jag skickar alltså frågor men ingen svarar. Lantmäteriet tar betalt för sina tjänster och har monopol på denna verksamhet med klyning av fastigheter bl.a Mitt råd till kunder som vill nå myndigheten är att skicka brev med mottagningsbevis .Nu pratar vi dataålder 2020.! Denna myndighet sticker ut och myndighetens generaldirektör ska få vetskap om dessa brister som förhoppningsvis ger gagn till kunder som jag.
Först förundras jag över hur Mark-och miljödomstolen och MÖD kan ha så olika uppfattning om hur handläggning på LM ska bedrivas. Efter en lång rättslig resa fattade MÖD beslut att jag och min bror skulle få 57.725 kronor tillbaks på den faktura vi betalat. FÖD skriver att dubbeldebitering skett. Vi har inte fått beslut om den ersättning sakkunnig tog för värdering. Jag ser summan först när fakturan kommer. Har ingen möjlighet att ifrågasätta och överklaga .När såg handläggarens chef och juristen denna Lagstridighet? MÖD menar också att arbete lagts ned i större omfattning än vad som anses vara motiverat. 57.725 kronor är mycket pengar. Vad hade hänt om vi inte överklagat? LM är en statlig myndighet som tar betalt för sina tjänster. Detta får ju JO titta på . Så här får det inte gå till tycker jag.
Först förvånas jag över hur Mark och miljödomstolen och MÖD har så olika uppfattningar om hur handläggning av LM skall bedrivas. Jag och en ytterligare sakägare fick tillbaks 57.725 kronor på en faktura vi betalade in. Efter en lång resa kom dom från FÖD som säger att handläggaren dubbeldebiterat. Beslut om ersättning till sakkunnig för värdering har inte skett. Jag fick reda på denna kostnad först när fakturan kom. Lagstridigt och när såg handläggarens chef och juristen denna grava miss? Enligt MÖD har arbete i detta ärende lagts ner i större omfattning än vad som kan anses vara motiverat. 57.725 kronor är mycket pengar. Vad hade hänt om jag och inte överklagat? JO får se vidare på denna handläggning . Vill med dessa rader göra andra LM kunder uppmärksamma på att det kan bli fel i fakturan.
Ring igen om ett par dagar!!! Det är 2019!!! Mer än uselt!
Lantmäteriet
Kaserngatan 28
575 35 Eksjö
Lantmäteriet
Nybrovägen 5
262 66 Ängelholm
Lantmäteriet, Fastighetsinskrivning
Fiskaregatan 6
871 33 Härnösand
Lantmäteriet Fastighetsinskrivning Mora
Kyrkogatan 22
792 30 Mora
En byråkratisk organisation som tar orimligt mycket betalt för att utföra sina tjänster.