Föremålet för och det kommunala ändamålet med bolagets verksamhet är att allmännyttigt syfte främja bostadsförsörjningen i Stockholms stad och erbjuda hyresgästerna möjlighet till boinflytande och inflytande i bolaget. Bolaget ska förvärva fastigheter eller tomträtter till tomter i syfte att på dessa uppföra och förvalta bostadshus med tillhörande affärslägenheter och kollektiva anordningar och anläggningar samt att handha liknande byggnads- och förvaltningsuppdrag åt Stockholms stad. Det sålunda angivna föremålet för bolagets verksamhet ska inte utgöra hinder för bolaget att avyttra fastigheter eller tomträtter. Verksamheten ska bedrivas åt ägaren '/i ägarens ställe inom ramen för Stockholms stads kompetens. Verksamheten ska bedrivas enligt affärsmässiga principer. Bolaget ska följa de kommunalrättsliga principerna i 2 kap. kommunallagen, innebärande att verksamheten ska vara förenlig med den kommunala kompetensen och lokaliseringsprincipen, att kommunmedlemmarna ska behandlas lika och förbud att lämna stöd åt enskild, såvida inte lag, samhällsutveckling eller rättspraxis för viss verksamhet eller åtgärd medger undantag. Bolaget ska i enlighet med 10 kap. 3 § 6 p. kommunallagen (2017:725) ge allmänheten insyn i den verksamhet som genom avtal lämnas över till privata utförare.
2024-12* | 2023-12* | 2022-12* | |
---|---|---|---|
Omsättning (tkr) | 8 986 | 7 883 | 4 135 |
Rörelseresultat, EBIT (tkr) | 3 457 | 3 046 | 1 935 |
Resultat efter finansnetto (tkr) | 1 895 | 1 674 | 449 |
Årets resultat (tkr) | 1 515 | 1 328 | 449 |
Summa tillgångar (tkr) | 76 119 | 72 000 | 44 933 |
Antal anställda |
2024-12* | 2023-12* | 2022-12* | |
---|---|---|---|
Omsättning (tkr) | 8 986 | 7 883 | 4 135 |
Rörelseresultat, EBIT (tkr) | 3 457 | 3 046 | 1 935 |
Resultat efter finansnetto (tkr) | 1 895 | 1 674 | 449 |
Årets resultat (tkr) | 1 515 | 1 328 | 449 |
TILLGÅNGAR | 2024-12* | 2023-12* | 2022-12* |
---|---|---|---|
Anläggningstillgångar (tkr) | 65 707 | 67 292 | 43 187 |
Omsättningstillgångar (tkr) | 10 412 | 4 708 | 1 746 |
Tillgångar (tkr) | 76 119 | 72 000 | 44 933 |
SKULDER, EGET KAPITAL OCH AVSÄTTNINGAR | 2024-12* | 2023-12* | 2022-12* |
---|---|---|---|
Eget kapital (tkr) | 5 336 | 3 821 | 2 493 |
Obeskattade reserver (tkr) | |||
Avsättningar (tkr) | |||
Långfristiga skulder (tkr) | 67 813 | 66 082 | 40 488 |
Kortfristiga skulder (tkr) | 2 970 | 2 097 | 1 952 |
Skulder och eget kapital (tkr) | 76 119 | 72 000 | 44 933 |
2024-12* | 2023-12* | 2022-12* | |
---|---|---|---|
Löner till styrelse & VD (tkr) | |||
Varav tantiem till styrelse & VD (tkr) | |||
Löner till övriga anställda (tkr) | |||
Varav resultatlön till övriga anställda (tkr) | |||
Sociala kostnader (tkr) | |||
Utdelning till aktieägare (tkr) |
2024-12* | 2023-12* | 2022-12* | |
---|---|---|---|
Antal anställda | |||
Omsättning per anställd (tkr) | |||
Personalkostnader per anställd (tkr) | |||
Vinstmarginal | 38.5% | 38.6% | 46.8% |
Soliditet | 7.0% | 5.3% | 5.5% |
Kassalikviditet | 350.6% | 224.5% | 89.5% |
Familjebostäder Årstaberg AB ingår i en koncern med 60 bolag. Moderbolag är Familjebostäder, AB och koncernmoderbolag är Stockholms Kommun. Koncernstrukturen baseras på uppgifter från 2023-12.
Föremålet för och det kommunala ändamålet med bolagets verksamhet är att allmännyttigt syfte främja bostadsförsörjningen i Stockholms stad och erbjuda hyresgästerna möjlighet till boinflytande och inflytande i bolaget. Bolaget ska förvärva fastigheter eller tomträtter till tomter i syfte att på dessa uppföra och förvalta bostadshus med tillhörande affärslägenheter och kollektiva anordningar och anläggningar samt att handha liknande byggnads- och förvaltningsuppdrag åt Stockholms stad. Det sålunda angivna föremålet för bolagets verksamhet ska inte utgöra hinder för bolaget att avyttra fastigheter eller tomträtter. Verksamheten ska bedrivas åt ägaren '/i ägarens ställe inom ramen för Stockholms stads kompetens. Verksamheten ska bedrivas enligt affärsmässiga principer. Bolaget ska följa de kommunalrättsliga principerna i 2 kap. kommunallagen, innebärande att verksamheten ska vara förenlig med den kommunala kompetensen och lokaliseringsprincipen, att kommunmedlemmarna ska behandlas lika och förbud att lämna stöd åt enskild, såvida inte lag, samhällsutveckling eller rättspraxis för viss verksamhet eller åtgärd medger undantag. Bolaget ska i enlighet med 10 kap. 3 § 6 p. kommunallagen (2017:725) ge allmänheten insyn i den verksamhet som genom avtal lämnas över till privata utförare.