Bolaget ska på uppdrag av ägarna utveckla, driva och förvalta Inlandsbanan på sträcka Mora - Brunflo och Östersund - Gällivare samt anslutande järnvägar enligt det nyttjanderättsavtal som ingåtts mellan svenska staten och Bolaget. Bolaget ska verka för att utveckla inlandets infrastruktur och kontinuerligt höja banstandarden (Inlandsbanan med anslutande banor) för kommunernas och näringslivets behov. Bolaget ska skapa förutsättningar för en miljövänlig, samhällsekonomisk och företagsekonomisk lönsam trafik. Bolaget ska aktivt bidra till destinationsutveckling längs Inlandsbanan hela året. Nya marknader till destinationerna ska särskilt beaktas med tillkomsten av nya tåglinjer. Bolaget ska aktivt verka för att tillskapa möjligheter för kollektiv persontågstrafik på sådana sträckor där möjligheter kan ges som alternativ till annan kollektivtrafiklösning. Bolaget ska aktivt verka för att tillskapa möjligheter för person- och godstrafik på hela Inlandsbanan, inklusive delen Mora - Kristinehamn samt utöka nyttjanderättsavtalet med svenska staten och driva och förvalta ytterligare anslutande banor, i syfte att möjliggöra större volymer av godstransporter. Bolagets uppgift är att ha säkerhetstillstånd för infrastrukturförvaltare för Inlandsbanan och anslutandebanor, förvalta järnvägsinfrastruktur inklusive mark och byggnader, mot banavgift fördela tåglägen samt tillhandahålla den basservice på och längs banan som järnvägsföretagen behöver, d v s banunderhåll, tågledning, tågplanering, säkerhet och terminaltjänst m.m. ansvarig för beslut om tilldelning av tågläge eller om avgifter får inte vara en styrelseledamot i ett järnvägsföretag.
2022-12* | 2021-12* | 2020-12* | |
---|---|---|---|
Omsättning (tkr) | 181 004 | 158 745 | 157 433 |
Rörelseresultat, EBIT (tkr) | 179 | 5 330 | 302 |
Resultat efter finansnetto (tkr) | 943 | 5 485 | 440 |
Årets resultat (tkr) | 502 | 192 | 235 |
Summa tillgångar (tkr) | 90 553 | 81 552 | 70 682 |
Antal anställda | 27 | 28 | 26 |
2022-12* | 2021-12* | 2020-12* | |
---|---|---|---|
Omsättning (tkr) | 181 004 | 158 745 | 157 433 |
Rörelseresultat, EBIT (tkr) | 179 | 5 330 | 302 |
Resultat efter finansnetto (tkr) | 943 | 5 485 | 440 |
Årets resultat (tkr) | 502 | 192 | 235 |
TILLGÅNGAR | 2022-12* | 2021-12* | 2020-12* |
---|---|---|---|
Anläggningstillgångar (tkr) | 70 453 | 70 879 | 58 628 |
Omsättningstillgångar (tkr) | 20 099 | 10 673 | 12 054 |
Tillgångar (tkr) | 90 553 | 81 552 | 70 682 |
SKULDER, EGET KAPITAL OCH AVSÄTTNINGAR | 2022-12* | 2021-12* | 2020-12* |
---|---|---|---|
Eget kapital (tkr) | 34 722 | 15 172 | 14 980 |
Obeskattade reserver (tkr) | 686 | 455 | 344 |
Avsättningar (tkr) | |||
Långfristiga skulder (tkr) | 4 027 | 4 194 | 4 361 |
Kortfristiga skulder (tkr) | 51 118 | 61 731 | 50 997 |
Skulder och eget kapital (tkr) | 90 553 | 81 552 | 70 682 |
2022-12* | 2021-12* | 2020-12* | |
---|---|---|---|
Löner till styrelse & VD (tkr) | 2 090 | 4 269 | 1 971 |
Varav tantiem till styrelse & VD (tkr) | |||
Löner till övriga anställda (tkr) | 16 306 | 15 985 | 14 708 |
Varav resultatlön till övriga anställda (tkr) | |||
Sociala kostnader (tkr) | 8 617 | 9 626 | 7 078 |
Utdelning till aktieägare (tkr) |
2022-12* | 2021-12* | 2020-12* | |
---|---|---|---|
Antal anställda | 27 | 28 | 26 |
Omsättning per anställd (tkr) | 6 704 | 5 669 | 6 055 |
Personalkostnader per anställd (tkr) | 1 000 | 1 067 | 914 |
Vinstmarginal | 0.1% | 3.4% | 0.2% |
Soliditet | 38.9% | 19.0% | 21.5% |
Kassalikviditet | 39.3% | 17.2% | 23.6% |
Inlandsbanan (ibab) AB är koncernmoderbolag i en koncern bestående av 3 bolag. Koncernstrukturen baseras på uppgifter från 2021-12.
Bolaget ska på uppdrag av ägarna utveckla, driva och förvalta Inlandsbanan på sträcka Mora - Brunflo och Östersund - Gällivare samt anslutande järnvägar enligt det nyttjanderättsavtal som ingåtts mellan svenska staten och Bolaget. Bolaget ska verka för att utveckla inlandets infrastruktur och kontinuerligt höja banstandarden (Inlandsbanan med anslutande banor) för kommunernas och näringslivets behov. Bolaget ska skapa förutsättningar för en miljövänlig, samhällsekonomisk och företagsekonomisk lönsam trafik. Bolaget ska aktivt bidra till destinationsutveckling längs Inlandsbanan hela året. Nya marknader till destinationerna ska särskilt beaktas med tillkomsten av nya tåglinjer. Bolaget ska aktivt verka för att tillskapa möjligheter för kollektiv persontågstrafik på sådana sträckor där möjligheter kan ges som alternativ till annan kollektivtrafiklösning. Bolaget ska aktivt verka för att tillskapa möjligheter för person- och godstrafik på hela Inlandsbanan, inklusive delen Mora - Kristinehamn samt utöka nyttjanderättsavtalet med svenska staten och driva och förvalta ytterligare anslutande banor, i syfte att möjliggöra större volymer av godstransporter. Bolagets uppgift är att ha säkerhetstillstånd för infrastrukturförvaltare för Inlandsbanan och anslutandebanor, förvalta järnvägsinfrastruktur inklusive mark och byggnader, mot banavgift fördela tåglägen samt tillhandahålla den basservice på och längs banan som järnvägsföretagen behöver, d v s banunderhåll, tågledning, tågplanering, säkerhet och terminaltjänst m.m. ansvarig för beslut om tilldelning av tågläge eller om avgifter får inte vara en styrelseledamot i ett järnvägsföretag.